Adeleh 29 جولای 2022 0 نظر

مقایسه بخش آسیایی و اروپایی استانبول

مقایسه بخش آسیایی و اروپایی استانبول

جهت مقایسه بخش آسیایی و اروپایی استانبول ، نیاز است ابتدا این شهر را بشناسیم. استانبول سومین شهر گردشگری دنیا، می باشد. که در سال 2010 توانست لقب پایتخت فرهنگی اروپا را بگیرد. استانبول شهری است که در دو قاره آسیا و اروپا قرار دارد. و به وسیله تنگه بسفر به دو بخش آسیایی و اروپایی تقسیم شده است. رفت و آمد به این دو بخش از طریق کشتی ، خطوط مترو و با ماشین به وسیله 3 پل معروف می باشد. که بخش آسیایی و اروپایی را به هم وصل کرده اند.

پل بوغاز استانبول
پل بوغاز استانبول

با وجود اینکه دو بخش آسیایی و اروپایی مربوط به یک شهر می شوند، اما هر کدام بافت و ویژگی های خاص خود را دارند که باعث تمایز این دو بخش از یکدیگر شده است.

اولین نشانه های سکونت در استانبول و قدمت استانبول

اولین نشانه های سکونت در بخش آسیایی استانبول مشاهده شده است. و می توان گفت استانبول از منطقه قاضی کوی (در بخش آسیایی) تاسیس شده است. و با مرور زمان این شهر بزرگتر شد و به قسمت اروپایی هم کشیده شد. بخش اروپایی استانبول در جنوب شرقی قاره اروپا می باشد. مساحت بخش آسیایی بیشتر از بخش اروپایی است.

از نقطه نظر آثار تاریخ مقایسه بخش آسیایی و اروپایی استانبول می توان گفت، با وجود اینکه قسمت آسیایی قدمت بیشتری دارد، اما جاذبه های تاریخی در قسمت اروپایی بیشتر است. دلیل آن هم این است که پادشاهان عثمانی به بخش اروپایی علاقه بیشتری داشتند. و اکثر کاخ هایشان را در بخش اروپایی ساخته اند. البته امروزه این مناطق مورد توجه افراد پولدار و سرمایه دار است. که ویلاهای تفریحی آن ها در این منطقه است.

همانطور که گفته شد، آثار تاریخی و تفریحی و جاذبه های گردشگری در بخش اروپایی بیشتر است. همین موضوع باعث شده که توریستان و گردشگران بیشتری در بخش اروپایی باشند. وجود گردشگر و توریست زیاد در بخش اروپایی باعث ساخت هتل ها، پارک ، مراکز خرید لوکس، مراکز تفریحی و گردشگری بیشتری در بخش اروپایی شود.

جاذبه های تاریخی بخش اروپایی
جاذبه های تاریخی بخش اروپایی

چند نمونه از آثار تاریخی بخش اروپایی : کاخ دولما باغچه، برج گالاتا، مسجد ایاصوقیه، مسجد سلطان احمد، روملی حصار، آب انبار باسیلیکا و … هستند.

تعدد امکانات رفاهی در بخش اروپایی استانبول

بخش اروپایی به عنوان بخش تجاری و مرکز تجاری استانبول شناخته می شود. و بیش از دو سوم جمعیت استانبول در این بخش ساکن هستند. اکثر شرکت های بین المللی و ترک در این بخش قرار دارند. و این بخش مناسب افرادی است که قصد شروع کسب و کار و ثبت شرکت در ترکیه هستند.

امکانات رفاهی و اداره های دولتی در بخش اروپایی بیشتر و دسترسی به آن راحت تر هست.

امنیت شهر استانبول و مقایسه دو بخش آسیایی و اروپایی

با قطعیت می توان گفت استانبول یکی از امن ترین شهرهای جهان است. با وجود گردشگران و توریستان و مهاجران زیاد، اما این شهر امنیت بالایی دارد. به خصوص بخش اروپایی به دلیل وجود جاذبه های تاریخی بیشتر و توریست بیشتر نیاز به حفظ امنیت بیشتری دارد. و بخش اروپایی استانبول نسبتا امنیت بیشتری از بخش آسیایی استانبول و حتی سایر شهرهای ترکیه دارد.

محله های معروف بخش اروپایی استانبول

یکی از مناطق قدیمی در بخش اروپایی استانبول، منطقه فاتح است. که به آن قلب استانبول گفته می شود.

از شلوغترین مناطق اروپایی استانبول، منطقه بسفروس می باشد. که به دلیل منظره و ویو زیبایی که به تنگه بسفر دارد، محله های لوکس و گران قیمتی دارد. مانند منطقه بشیکتاش. این منطقه بسیار مورد توجه افرادی است که قصد خرید ملک در استانبول را دارند، است.

سبک زندگی لوکس در بخش اروپایی استانبول، باعث افزایش تقاضا خرید ملک در بخش اروپایی استانبول شده است.

مقایسه بخش آسیایی و اروپایی

اگر بخواهیم این دو منطقه را جزئی تر با یکدیگر مقایسه کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

هر دو بخش آسیایی و اروپایی دارای خیابان های قدیمی و معروف هستند. خیابان استقلال در بخش اروپایی و خیابان بغداد در بخش آسیایی نمونه هایی از این خیابان ها هستند.

بخش آسیایی استانبول
بخش آسیایی استانبول

خیابان استقلال یک خیابان تاریخی و خیابان بغداد یک خیابان با مغازه ها و کافه رستوران های مدرن و لوکس می باشد. و این خیابان جز مناطق لوکس بخش آسیایی حساب می شود.

هر دو بخش دارای فرودگاه بین المللی هستند. فرودگاه جدید استانبول که سومین فرودگاه بزرگ جهان است، در بخش اروپایی و فرودگاه صابیحا گوکچن در بخش آسیایی قرار دارد. همچنین فرودگاه آتاتورک که در گذشته از آن استفاده می شد، در بخش اروپایی قرار دارد.

هر دو بخش دارای مارینا می باشند. مارینا کالامیس و مارینا تازه تاسیس پندیک ، در بخش آسیایی و مارینا آتاکوی در بخش اروپایی قرار دارند.

بیشتر مدارس نظامی استانبول در بخش آسیایی هستند. اما اکثر دانشگاه ها در بخش اروپایی قرار دارند.

بخش اروپایی استانبول
بخش اروپایی استانبول

بخش آسیایی مرتفع تر از بخش اروپایی می باشد. و دلیل آن هم قرار گرفتن این بخش بر روی تپه آیدوس می باشد. و در مجموع بخش آسیایی سرسبزتر از بخش اروپایی استانبول است.

خط ساحلی آسیایی به دلیل شکل منظمی که دارد، برای پیاده روی و دوچرخه سواری مناسب تر است.

مقایسه حمل و نقل عمومی در دو بخش آسیایی و اروپایی

وجود گردشگران و توریستان و جمعیت بیشتر در بخش اروپایی ، نیاز این بخش به حمل و نقل عمومی را بیشتر کرده است. و می توان گفت خطوط اتوبوس بخش اروپایی 2 برابر بخش آسیایی است. در مقابل نیز خطوط مترو بخش آسیایی 1.5 برابر بخش اروپایی است. و بلندترین خط مترو استانبول در بخش آسیایی قرار دارد.

بخش اروپایی با وجود گردشگران زیادی که دارد، تفریحات و مراکز خرید بیشتری دارد. همچنین کافه رستوران های این بخش اکثرا تا صبح باز هستند. بنابراین بخش اروپایی مناسب افرادی است که به تفریحات شبانه علاقه دارند. و در کل شب های بخش اروپایی سرزنده تر است.

افرادی که در بخش اروپایی زندگی می کنند به دلیل وجود وسایل حمل و نقل عمومی متنوع و زیاد، دسترسی های راحت تری دارند. و زندگی آسانتری دارند.

در بخش اروپایی اقوام با ملیت ها و ادیان مختلف (مسلمان، مسیحی و سایر ادیان) وجود دارند. و تنوع فرهنگی در بخش اروپایی بیشتر است.
بلوغ فرهنگی بخش اروپایی بیشتر است و برای مهاجران مناسبتر است.

بخش اروپایی مورد توجه علاقه مندان به فوتبال

برای طرفداران فوتبال باید این نکته را ذکر کرد که تیم لیگ برتری فوتبال ترکیه (گالاتاسرای، بشیکتاش و قاسم پاشا) در بخش اروپایی هستند. و تنها تیم لیگ برتری بخش آسیایی ، تیم فنرباغچه می باشد. به همین دلیل استادیوم در بخش اروپایی بیشتر از بخش آسیایی است. ورزشگاه شکری سراج که مخصوص برگزاری بازی های تیم فنرباغچه است، در بخش آسیایی قرار دارد.

ایرانی ها در کدام مناطق استانبول ساکن هستند؟

ایرانی های مهاجر در استانبول، اکثرا تمایل به زندگی در بخش اروپایی دارند. و منطقه های نوسازی مانند اسنیورت و بیلیکدوزو انتخاب اکثر ایرانیان مهاجر هست. همچنین پایین تر بودن قیمت ملک در اسنیورت نسبت به قیمت ملک در بشیکتیاش و اسیر مناطق استانبول ، باعث شده ایرانیان بیشتری این مناطق را برای سکونت انتخاب کنند.

در مجموع شهر استانبول مناسب افراد با همه سلایق می باشد.

پیام بگذارید